Eerste dagen - Reisverslag uit Samarinda, Indonesië van sonja berkum - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Samarinda, Indonesië van sonja berkum - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: sonja

Blijf op de hoogte en volg sonja

20 Mei 2008 | Indonesië, Samarinda

Hallo allemaal,
Zondagavond ben ik na een lange vliegreis aangekomen in Balikpapan alwaar ik werd opgehaald door Bart en Jan. Toen nog 2 uur in een Kiyang (auto die ongeveer alle chauffeurs hier schijnen te hebben) gezeten naar Samarinda. In ons huis aangekomen kennis gemaakt met Jani, de huishouder, die alleen Indonesisch spreekt. Toen gegeten en mijn tas uitgepakt.
Gisteren heb ik pogingen gedaan tot Indonesisch leren, wat nog niet heel gemakkelijk gaat. De grammatica is heel simpel, logisch en gemakkelijk te onthouden, maar de woordjes zijn afschuwelijk. Ik kan ze gewoon niet onthouden. Ook heb ik gisteren nog wat in een boek gelezen, maar als je een lange vliegreis hebt gemaakt en daar weinig hebt geslapen, dan is het toch wat lastig om je aandacht daar bij te houden. Vervolgens hebben Bart en Jan me de stad laten zien. Jan zocht nog wat souvenirs voor thuis en dus ging de reis per Ankot (busje) naar Mesra, waar behalve een mall, ook een souverniermarkt is. Een Ankot is een minibusje met bankjes langs de zijwand. Ze zijn er in 3 kleuren, maar bij ons komt enkel de groene langs. Er schijnen 10 mensen in te passen, en op Java zelfs 14 soms, met een extra bankje achterin, maar dan zeker geen Nederlanders, wij zijn toch wat groot voor een Ankot. Maar het was leuk om een deel van de stad te zien, langs de rivier te rijden en door de stad te lopen. Het verkeer ziet er wat chaotisch uit, overal rijden scooters tussendoor en bumperkleven is eerder regel dan uitzondering, maar oversteken gaat prima. Langs de weg zijn heel veel stalletjes met van alles en nog wat. Kijkend naar het aantal mobiel kraampjes / winkeltjes zou je denken dat elke indonesier elk jaar een ander mobieltje koopt.

Na mijn eerste stadsbezoekje dus weer terug naar huis. ’s Avonds dacht ik: laat ik vannacht maar eens zonder airco slapen (Jan en ik hebben airco op onze kamers), ik moet toch aan de warmte wennen. Aldus gedaan, maar het was toch wel wat warmpjes. Ook overdag is het af en toe erg warm. Zweten doe je hier continue, alleen met verschillende gradatie. 2x per dag wassen is dan ook geen overbodigheid. We hebben hier 2 badkamers, een met hurk wc en mandi: grote bak met water, waar je gewoon water over je heen kan gieten. De andere badkamer heeft een westers toilet en zit-bad met douche. We hebben geen warm water, maar het water is dan ook niet ijskoud zoals in Nederland. Mijn kamer geeft toegang tot laatst genoemde badkamer, wat best handig is.

Vandaag heb ik nog wat meer gelezen, en is Bart bezig geweest met het controleren van de meetapparatuur (dGPS) voor het bepalen van exacte locaties. We hebben hem buiten getest, om te concluderen dat het niet werkte, 1 van de apparaatjes doet het niet. Met nog wat nieuwe sofware het opnieuw geprobeerd, maar het mocht niet baten. Toen alles maar weer opgeruimd.

Vanavond kwam Pierre, ook een wageningse student die hier in Samarinda zit, langs. Hij doet onderzoek naar wormen die in garnalenkwekerijen zitten. Was erg leuk.

Nog enkele minpuntjes: Het is altijd warm, er zitten muggen, je eet altijd rijst.
Dan de pluspunten: de warmte valt me nog enigszins mee, er zitten geen malariamuggen hier in samarinda, het scherpheid van het eten valt me ook nog mee. Er is heel heet eten, maar er is ook altijd minder of geen heet eten.

Nou, ik ga slapen en jullie horen over een tijdje wel weer van me.

Groetjes, Sonja


  • 20 Mei 2008 - 14:57

    Sonja:


    Wauw, je bent er nu echt!
    Heel veel plezier daar.

    Liefs,

    Annette

  • 20 Mei 2008 - 16:17

    Dieuwertje:

    heerlijk om nu al wat van je te lezen; ik ga je volgen hoor, want ik ben natuurlijk te nieuwsgierig!!!

    dikke kus, dieuwie

  • 20 Mei 2008 - 17:25

    Hella:

    Salamat Pagi!

    Klinkt gaaf allemaal! Ik zou de Nasi Tempe Goreng eens proberen. Dat was toch echt mijn favoriet:-).

    Veel plezier daar!

    Groetjes Hella

  • 20 Mei 2008 - 17:55

    Frans:

    Leuk hoor, dat we je zo kunnen volgen.
    Succes en kus van frans en Wies.

  • 21 Mei 2008 - 07:50

    Marlous:

    Hey Sonja!

    Fijn te horen dat je goed bent aangekomen. Ik hoop dat je een beetje kunt wennen aan de taal, de cultuur en het eten :)
    Groetjes aan alle BWA'ers daar!!

    Liefs, Marlous

  • 21 Mei 2008 - 13:32

    Corinne:

    Eeej Sonja!

    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je het er naar je zin hebt! Ik ben net weer terug in Nederland. Barcelona was nog leuk! Ook heel leuk om weer op Gammazicht te zijn, jammer dat jij er nu niet meer bent!

    Veel plezier daar! Ik ga je verhalen volgen.

    Groetjes,
    Corinne

  • 22 Mei 2008 - 19:08

    Jenny:

    Hey, I am proud I understood at least 80% of your entry :-) Reading Dutch is definitely much easier than understanding it by only listening to it.

    Verstejste ook woat wan etch wot en plautdietsch schriew? Etch wensch di ne goade tiet in Indonesien end sie ohl jespoant woat du noch schriewe wearst.

    Sei lieb gegrüßt aus Deutschland! Jenny

  • 22 Mei 2008 - 20:23

    Mariëlle:

    HE,
    Goed te lezen dat je een goede reis hebt gehad en het daar goed hebt. heb inmiddels je weblog btje binnen ichthus gepromoot.

    Zoek God, dan komt t goed!

    Liefs, Mar

  • 23 Mei 2008 - 08:58

    Lev:

    Geniet ervan ey!

    Lev

  • 09 Juni 2008 - 15:38

    Els DR:

    Hoi Son,
    Wat leuk om zo te lezen over je belevenissen. Je schrijft boeiend. Ik hoop dat ook onze andere sorren ervan genieten. Kiauw, een van onze sorren is 6 juni voor 2 mnd. naar Inodonesie vertrokken. Wie weet reageert zij ook op je mail.
    Liefs Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samarinda

sonja

Actief sinds 14 April 2008
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 6860

Voorgaande reizen:

17 Mei 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: