tenggarong en natte rijst ;) - Reisverslag uit Samarinda, Indonesië van sonja berkum - WaarBenJij.nu tenggarong en natte rijst ;) - Reisverslag uit Samarinda, Indonesië van sonja berkum - WaarBenJij.nu

tenggarong en natte rijst ;)

Door: sonja

Blijf op de hoogte en volg sonja

26 Mei 2008 | Indonesië, Samarinda

Vrijdag zijn we in Tenggarong geweest. Hier moest nog een piëzometer worden geïnstalleerd om de waterhoogte te meten. Daarvoor hebben we eerst een speedboot gehuurd, toen met de speedboot naar Loa Bakung (onze wijk)en daar van boord gegaan om de spullen te halen. Het is vijf a tien minuutjes lopen van ons huis naar de "haven". Ulfa, een Indonesische studente ging ook mee, wat erg handig is voor het overleg bij een locatie, aangezien ze Engels en Indonesisch spreekt. Met de speedboot is het ongeveer een uur naar Tenggarong, afhankelijk van het getij en het stroom op of -afwaarts gaan. Op de plek waar de peilbuis geplaatst moest worden kwamen er gelijk kinderen op ons af en werd vooral ik erg aangestaard. Erg grappig, maar ik was blij toen we, na het eten en het kopen van een pvc buis, naar een locatie ietsje verder gingen. Op de foto's kun je beide plekken zien.

Verder nog wat foto's en een paar van onze tocht naar Beras Basa (natte rijst) bij Bontang. Dat is een piepklein eilandje (vijf palmbomen en nog wat groen, een huisje, nog iets in aanbouw en een vuurtoren). Maar rondom het eilandje is heel mooi koraal. Nou ja, het was de eerste keer dat ik koraal zag in het echt, dus vergelijken kan ik niet. Maar echt heel mooi! We hebben echt de halve dag gesnorkeld en ook nog even gedoken. Ik heb ook hele leuke visjes gezien. Blauwe zeesterren, andere zeesterren, anemonen, anemoonvisjes (nemo), zee-egels, en grote koraalschermen, en nog meer visjes die ook in " finding nemo" zitten. Pierre, die met ons mee was heeft ook nog een zeeschilpad gezien. Dus was echt mooi. We gingen terug met zonsondergang, dus ook dat was nog eens heel idyllisch, als je de luid ronkende of knallende motor van de boot negeert. Maar op de terugweg zat ik meer voorin de boot, dus was dat een stuk minder moeilijk. Het enige nadeel is dat je bijna 3 uur in de auto moet zitten voor je in Bontang bent.

Gisteren zijn we naar een kerk hier geweest, maar daar begreep is dus echt helemaal niets van. Jan is vaak naar deze kerk geweest en hield dan ook een kort afscheidspraatje aan het eind. Hierna werden we uitgenodigd door Pak Frederik (je spreekt oudere mensen altijd aan met Pa(k), of (i)bu of kakak: dat betekent, vader, moeder of oudere broer of zus). Maar goed we werden dus uitgenodigd om te lunchen met zijn gezin. Was erg gezellig en ik heb weer wat meer indonesische geleerd van zijn dochters en vrouw. ’s Avonds hadden de jongeren van deze kerk ook nog een afscheidsetentje georganiseerd voor Jan en daar zijn Jan en ik dus heen geweest. Was ook gezellig, en ik heb weer meer indonesisch geleerd, van dezelfde meisjes. Blijkbaar behoren zij tot degene die wat beter engels kunnen, en niet al te verlegen zijn om het te praten.

Ow en vandaag zijn Bart en ik nog even in een van de Mall’s geweest, om geld te pinnen en nog wat dingen te kopen, en toen hebben we bij de KFC gegeten. Nooit gedacht dat ik fastfood zo lekker kon vinden! Maar na een week rijst en gefrituurde dingen, zijn patatjes en een burger echt lekker.

Morgen gaan we naar Kota Bangun, dat is bij de meren. Daar blijven we een week voor veldwerk. Ik ben erg benieuwd naar hoe het er daar uitziet. Vandaag is al een deel van het materiaal meegegaan met de boot waar we mee meten. Deze doet er 3 dagen over om er te komen. Met de auto is het 7 uur rijden. Jullie horen wel weer van me als ik terug ben.

Het trouwens heel erg leuk om zoveel leuke reacties te lezen! Bedankt!

  • 26 Mei 2008 - 10:25

    Marlous:

    Hey Sonja!!

    Superleuk om zo te lezen dat je het naar je zin hebt!! Wel jammer dat Jan binnenkort weer naar Nederland gaat, maar zo te horen heb je genoeg andere mensen waar je mee op kunt schieten! :)
    Geniet maar lekker van het werk en de mensen om je heen (en ook van alle finding-nemo-visjes ;) )

    Liefs,
    Marlous

  • 26 Mei 2008 - 10:46

    Mirjam:

    Hoi Sonja! Leuk om het allemaal te lezen en dat het je goed gaat! OOk echt grappig on die herkenbare dingen te lezen...We woonde in Balikpapan van 1993-1997..In Tengarong heb je dat grote sultanpaleis/nu museum...en is de Mahakam rivier nog zo 'mooi' bruin en vol met houtstammen van de houtindustrie?
    Geniet ervan! (van 2juli t/m 5 okt ben ik ook weg voor stage...naar Ghana :))

    liefs,
    Mirjam

  • 26 Mei 2008 - 10:52

    Lineke:

    Hee Sonja!

    Volgens mij heb je het daar wel naar je zin. In ieder geval verveel je je volgens mij nog niet! Ik blijf je verhalen volgen.

    Groetjes!!!

  • 26 Mei 2008 - 12:22

    Wies Du Rieu:

    Hoi Sonja, Wat een belevenissen allemaal en heeft bart de foto's gemaakt ? Fijn dat we zo met beelden meekunnen kijken. Tot horens /mails maar weer. Liefs van mama.

  • 26 Mei 2008 - 14:01

    Bart:

    Mooi verhaal, maar naar kota bangun is het maar 2.5 uur ;-)

  • 26 Mei 2008 - 20:21

    Dieuwertje:

    he liefie, hmmm weer lekker genieten van je verhalen! spannende verhalen van hier volgen later; morgen schoolreisje... kus, dieuwie

  • 26 Mei 2008 - 20:59

    Sander:

    He Zussie

    Leuk om zo te lezen dat je het naar je zin hebt. Ben benieuwd naar je belevenissen bij de meren.

  • 27 Mei 2008 - 08:11

    Natascha:

    hoi Zus,
    watinteressant allemaal! klinkt echt leuk. stertke met nog vier maanden rijst (als je terugkomt ga je het vast missen ;-) ) zul je af en toen wel meekeijken als Yani kookt? dan kan je het straks misschien ook (en aan mij leren)
    succes met alle meetingen, liefs natas

  • 27 Mei 2008 - 18:03

    Marjon:

    He Sonja,
    Leuk om je verhalen te lezen. Ik zit nu achter de computer bij je ouders thuis, een beetje bij te komen van mijn lange reistijden en nu heb ik eindelijk eens tijd om 's avonds wat te doen, zoals deze website te lezen. Veel plezier nog!

  • 28 Mei 2008 - 21:59

    Frans:

    Meid, hardstikke leuk die foto's en die berichten. Jij ziet nog eens wat, blauwe zeesteren anemoonvisjes etc. etc. Succes groetjes
    Frans.

  • 29 Mei 2008 - 06:42

    Lucas:

    Weet niet of je maandag 2 juni in Samarinda bent, als dit wel zo is wil je dan ( liefst zo snel mogelijk ) heel eventjes contact met mij opnemen, mobiele nummer 08125846578, voor degene die het leest en Sonja prive mail weten, zou u dit bericht aan haar willen toesturen, Maandag komt de NL ambassadeur naar Kalimantan, en we zouden het leuk vinden als we er een gezellig Nederlanders onderonsje van kunnen maken (voel je nog wat van je belasting centen), ten twee je staat niet ingeschreven bij de Indonesische inlichtingen dienst voor buitenlanders, staat een redelijke straf op, en het is voor je eigen bestwil, en maar 5 minuten werk.bedankt

  • 01 Juni 2008 - 12:51

    Bram:

    He Sonja! Het klinkt echt zo ontzettend bekend allemaal! Ik zat natuurlijk niet in Indonesie, maar het werk, de aandacht van een stel kinderen, het eten... Echt heel erg overeenkomstig. De foto's zou ik ook zo naast een aantal van mij kunnen houden en dan vraag ik me af of we de 10 verschillen nog zouden vinden ;)
    Maar klinkt dus erg goed ook! Geniet van de mooie periode die je daar zal hebben en ook van het werk! Blijf lekker foto's plaatsen zou ik zeggen en doe vooral de groeten aan alle Wageningers daar!
    Groeten uit Reading!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samarinda

sonja

Actief sinds 14 April 2008
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 6859

Voorgaande reizen:

17 Mei 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: